20 sierpień 2015
(od 4 lat)
10:00 – 11:30
Temat: Bohaterowie
polskich bajek KOZIOŁEK MATOŁEK
Bajki to ulubione,
najbliższe formy literackie dzieci, które
towarzyszą im niemalże od pierwszych
chwil życia. Każda bajka nie tylko wzbogaca
doświadczenia i wyobraźnię dziecka to także
antidotum na każde niepowodzenie w życiu naszych pociech. Najmłodsi
chętnie utożsamiają się z
bohaterami bajek, dzięki
czemu czują, że nie są sami ze
swoimi zmartwieniami i widzą, że inni też
mają problemy i potrafią sobie z nimi poradzić.
Literatura ma
olbrzymi udział w rozwoju osobowości dzieci,
kompensuje wszelkie niedostatki w zaspokojeniu potrzeb, pomaga
utrzymywać równowagę emocjonalną, a także chroni przed
negatywnymi emocjami, smutkiem, żalem, lękiem, gniewem, uczy nowych
zachowań i daje wzorce osobowe. To tu świat realny jest połączony
ze światem fikcyjnym, dobro zwycięża zło, zachowany jest porządek
moralny, wzorzec kulturowy.
Jednym ze sposobów
zakorzeniania miłości do Polski bądź
fascynacji do języka polskiego może być przybliżenie
naszym dzieciom dawnych polskich bajek.
Bajek, które wciąż tak lubimy, za którymi
tęsknimy, i które wspominamy z sentymentem. Bohaterowie polskich
produkcji są zabawni i przyjaźni, mają uśmiech na twarzy.
Dotykają ich problemy z otoczenia naszych dzieci. Przedstawiają
rozwiązania proste i praktyczne, używając przy tym rzeczy z
otaczającej nas rzeczywistości.
Moim głównym celem
jest zaznajomić przedszkolaki z cennymi treściami polskich bajek.
Pragnę byśmy bawili się głównymi bohaterami i zaprzyjaźnili się
z nimi na różne sposoby. Czy to przez zaśpiewanie piosenki, czy
urządzenie przedstawienia kukiełkowego, czy pokolorowanie konturu z
postacią głównego bohatera albo rozbudzanie wyobraźni przez
wymyślanie jego dalszych przygód.
„ W Pacanowie kozy
kują
więc Koziołek mądra
głowa
błąka się po całym
świecie
aby dojść do
Pacanowa”
Koziołek
Matołek to postać stworzona w
1933 roku przez Kornela Makuszyńskiego i zilustrowana przez
Mariana Walentynowicza. Jest to postać kultowa należąca do
kanonu polskiej literatury dziecięcej. Fabuła sprowadza się do
podróży bohatera po wszystkich kontynentach w poszukiwaniu
mitycznego Pacanowa, jedynego miejsca w świecie, gdzie jakoby
podkuwają kozy. Opisane rymowanym czterowierszem przygody
Koziołka są oczywiście niezwykłe i absolutnie
nieprawdopodobne. Bohater jest sympatyczny i łatwowierny,
śmieszny, niezdarny i dobrotliwie naiwny.
Temat: Wiersze Jana
Brzechwy – ćwiczenia fonetyczne
Prawdopodobnie
wszyscy Polacy pamiętają z dzieciństwa wiersze Jana Brzechwy. Naszymi nieodłącznymi przyjaciółmi byli wówczas: „zachwycona swym
powabem” Samochwała, Sójka, bez skutku wybierająca się za
morze, Kłamczucha,
Leń, który twierdził, że jest okropnie zmęczony, Hipopotam zakochany
w Żabie i inni. Autor tych krótkich utworów bawił, jednocześnie pokazując
młodym słuchaczom, które zachowania i postawy są właściwe, a
które naganne.
Poza
tą bardzo istotną nauką teksty te mają również inną wartość
edukacyjną. Wielokrotnie odczytywane na głos
i zapamiętywane, gruntują oprawną
wymowę. Najpierw słuchanie, a potem samodzielne powtarzanie fragmentów
tekstu pozwala młodemu słuchaczowi na opanowanie wymowy skomplikowanych
połączeń wyrazowych.
Dużą
wartość utworów Brzechwy stanowi również ich warstwa
leksykalna. Wyjaśnianie trudnego słownictwa, szukanie synonimów oraz
negocjowanie znaczenia wprowadzą do nauczania wymowy wiele ciekawych elementów,
które rozbudują zasób słownictwa dzieci oraz
poszerzą jego
wiedzę o polskiej kulturze.
Wiersze
przeznaczone dla dzieci z reguły prezentują treści neutralne,
nieskomplikowane. Praca z takimi tekstami jest naznaczona tym, co w
oczywisty sposób kojarzy się z dzieciństwem, czyli niewinnością,
prostotą, bezpieczeństwem.
Na
zajęciach będziemy bawić się słowami i frazami z zabawnych,
rymowanych utworów Jana Brzechwy np.
Jak
pan może Panie Pomidorze
A
to feler westchnął seler
Zamknij
buzie arbuzie
A
to heca rzekła świeca itp.