31 sierpień
(od 10 lat)
11:00 – 13:00
Temat: Warsztaty
kreatywnego pisania – zabawy z komiksem
Dzieci potrafiące
już trochę pisać w języku polskim i tworzyć całe zdania
zapraszam na warsztaty kreatywnego pisania. Będzie to szereg
najróżniejszych ćwiczeń rozwijających słownictwo, pobudzających
wyobraźnię i kreatywność. Od burzy mózgów, zabawy w
sensy-nonsensy poprzez bank pomysłów, łańcuch skojarzeń,
zadania tematyczne aż po wspólne tworzenie tekstów pisemnych.
Wszystko to warsztatowo, w formie zabawy stworzy możliwość
sprawdzenia swoich umiejętności pisarskich, odblokowania wyobraźni
i rozwinięcia skrzydeł pomysłowości.
Zajęcia w
małej grupie będą składać się z kilku
etapów. Po rozgrzewce leksykalnej nastąpi wspólnie dokonany przez
całą grupę wybór tematów do opracowania. Najważniejszym celem
tych zajęć będzie przełamanie bariery językowo-pisemnej. Na
warsztatach kreatywnego pisania nie są ważne błędy ortograficzne
ale pomysłowość, sens, kreatywność, wyobraźnia. Chodzi o
rozbudzenie pomysłów a nie blokowanie dziecka pisownią. Błędy
będziemy poprawiać wspólnie w tzw. Klinice słów.
Kolejny etap to
odczytywanie tekstów powstałych podczas warsztatów i dyskusja o
nich, wspólne poprawianie, propozycje innych rozwiązań a czasem
nawet ilustrowanie swoich historii.
Podczas
warsztatów będę wykorzystywała otwartą i poddającą się
modyfikacjom metodę, dostosowując każde zajęcia do potrzeb,
możliwości i wieku grupy. Warsztaty nie wymagają od uczestników
wcześniejszego przygotowania ani specjalnych zdolności, będą
przyjazną formą nawet dla osób, które pierwszy raz spróbują
samodzielnie stworzyć własny tekst.
Obrazkowe
historyjki są bardzo lubianą przez dzieci formą poznawania
przygód różnych bajkowych bohaterów. Koziołek Matołek; Kaczor
Donald; Tytus, Romek i A`Tomek to postacie, które znamy z komiksów
i myślę, że forma ta jest dzieciom dobrze znana. Pracując nad
komiksem zaczniemy od samodzielnego wpisywania w puste „dymki”
komiksowe wymyślonego tekstu i tworzenie tym samym kreatywnej
historyjki, następnie każdy wymyśli własnego bohatera aby na
koniec stworzyć autorskie krótkie komiksowe opowiadanie.
Od autora
komiksu zależy, jak bohater wygląda, co mówi, czym się zajmuje i
jakie przygody go spotkają. Dzieci będą się uczyć jak tworzyć,
wymyślać własne historyjki, opisywać je w formie dialogów i
urzeczywistniać. Komiks może stworzyć tak naprawdę każdy,
wystarczy kartka papieru, ołówek, kredki i wyobraźnia pozwalająca
na wykreowanie postaci.
W czasie zajęć
nie zabraknie interaktywnej komiksowej zabawy. Będzie dużo
rysowania i fantazjowania. Omówimy części składowe komiksu i
przejrzymy jego różne rodzaje.
Uczniowie tworząc komiks uruchomią swoją wyobraźnię i
dzięki temu wejdą w niesamowity świat bohaterów stworzony
podczas zajęć. Dzieci będą musiały
podejmować samodzielne decyzje, ustawią kadr oraz
zaplanują planszę i dymki z wypowiedziami bohaterów. Pracując
przy komiksie będąc jednocześnie scenarzystą,
kolorystą, rysownikiem i redaktorem.
Metody pracy
- Asymilacji wiedzy - pogadanka.
- Samodzielnego dochodzenia do wiedzy - metoda przypadków, giełda pomysłów.
- Praktyczne - metody ćwiczebne, metody realizacji zadań wytwórczych.
- Waloryzacyjne - ekspresyjne, impresyjne.